De kracht van Grafieken om het beste in mensen boven te brengen

In de wereld van organisaties en prestatiebeheer heeft Aubrey C. Daniels baanbrekend werk verricht. Een van zijn belangrijkste werken is “Bringing out the best in People”. Het gaat over feedback, motivatie en gedrag. In een sfeer van leren geven leiders feedback aan hun team. Je kan dit een stap verder brengen door resultaten te visualiseren met behulp van grafieken. In deze blog zullen we verkennen waarom het gebruik van grafieken cruciaal is voor effectief resultaatgericht management. Zo gaan teams zich steeds zelfstandiger ontwikkelen.

Het belang van meetbare doelen

Een fundamenteel aspect van sturen op resultaat is het stellen van meetbare doelen. Grafieken dienen als visuele hulpmiddelen om deze doelen te volgen en vooruitgang te meten. Door duidelijke doelen te stellen en ze te vertalen naar grafieken, kunnen organisaties en individuen hun prestaties objectief beoordelen. Grafieken bieden een eenvoudige en begrijpelijke basis voor een interessant gesprek over resultaten. Zijn dit de resultaten die we verwachtten? Hoe kunnen we onze plannen aanpassen om de resultaten verder verbeteren? Wat zeggen deze cijfers over de kwaliteit van ons werk?

Motivatie en prestatieverbetering

Grafieken hebben ook een krachtig effect op de motivatie en prestatieverbetering van medewerkers. Door hun voortgang visueel te maken, het team zelfstandig haar prestaties verbeteren. Het beïnvloeden van de eigen resultaten werkt motiverend en versterkt het gevoel van voldoening en betrokkenheid. Bovendien maken grafieken het gemakkelijk om successen te vieren en erkenning te geven voor geleverde inspanningen, wat de teamgeest versterkt en een positieve werkcultuur bevordert.

Snelle identificatie van trends en problemen

Grafieken stellen managers en teams in staat om trends en problemen met planning en backlog snel te identificeren. Door de gegevens visueel weer te geven, kunnen patronen en afwijkingen gemakkelijk worden opgemerkt. Dit stelt organisaties in staat om tijdig te reageren en hun plannen bij te sturen. Of het nu gaat om verkoopcijfers, klantenwerving of klanttevredenheid, grafieken helpen bij het identificeren van knelpunten en het samen bedenken van passende acties om de resultaten weer op de juiste koers te brengen.

Effectieve communicatie en besluitvorming

Grafieken zijn ook krachtige hulpmiddelen voor communicatie en besluitvorming. Ze bieden een gemeenschappelijke visuele taal waarmee belanghebbenden op alle niveaus snel en gemakkelijk informatie kunnen begrijpen. Door de feitelijke gegevens in grafieken te presenteren, worden discussies en beslissingen gebaseerd op objectieve informatie, waardoor gesprekken minder over meningen gaan, en meer over feiten.

Conclusie: maak je eigen scorebord

Het gebruik van grafieken om resultaten te visualiseren, is van cruciaal belang voor het effectief sturen op resultaat. Aubrey C. Daniels bewijst met onderzoek dat het in combinatie met een groei-mindset teams in staat stelt om hun prestaties te verbeteren en effectieve communicatie en besluitvorming te bevorderen. We weten ook uit onderzoek dat persoonlijke groei een belangrijke factor is in het werkplezier van veel mensen. Dus maak snel je eigen scorebord en kijk hoe je steeds beter kan scoren.

Ben je benieuwd naar meer tips om je prestaties te verbeteren én je werkplezier te verhogen? Ons boek, sturen op resultaat, staat vol met praktische handvatten om dat voor elkaar te krijgen. Je kan het boek digitaal of op papier bestellen bij bol.com en bij managementboek.nl.

Wat is jouw inzicht?

%d bloggers liken dit: