Agile Beslissingen Nemen Zonder te Draaikonten

Wie Agile hoort denkt snel aan flexibiliteit en veranderlijkheid. Maar flexibiliteit kan een grote valkuil zijn als je geen beslissingen neemt of steeds terugkomt op beslissingen. Dit laatste gebeurt sneller als je beslissingen moet nemen die je moeilijk terug kan draaien. Als je dit artikel doorleest krijg je drie handvatten die je helpen om betere Agile beslissingen te nemen. Dat zijn het soort beslissingen waar je snelheid mee kan maken én bijsturen op resultaat.

De slechtste beslissing is geen beslissing

Als beslissingen in de lucht blijven hangen kunnen ze energie zuigen en de boel vertragen. Het is dus belangrijk dat je de koe bij de hoorns vat. Ga je voor het huidige of het nieuwe? De overwegingen hieronder helpen je om knopen door te hakken en sneller resultaten te behalen.

Vermijd ‘one-way doors’ door beslissingen kleiner te maken

In het Nederlands zou je one-way doors éénrichtingspoorten kunnen noemen. Ik denk dan aan de poorten in Schiphol voor je je bagage op kan halen. Daar kan je maar in één richting doorheen, anders zou je de paspoortcontrole kunnen omzeilen. Voor ik er doorheen ga, overloop ik altijd drie keer of ik alles wel heb.

Bij bol.com hebben we het vaak over “no regret moves”. Je bedenkt welke inspanning je kan doen waar je sowieso geen spijt van krijgt, ook al is de stap daarna nog niet helemaal duidelijk. Denk je dat je toch mogelijk spijt gaat krijgen? Dan help je dat risico eerst uit de weg.

– Denise Visser

Als het even kan vermijd je dit soort poorten zo veel mogelijk in je dagelijkse werk. Dat kan je doen door beslissingen kleiner te maken. Je maakt een beslissing kleiner door het commitment te verkleinen. Hieronder een paar voorbeelden:

  • Kies voor een maandabonnement in plaats een jaarabonnement.
  • Maak je huurcontract korter.
  • Gebruik hulpmiddelen van de plank in plaats van zelf uitgebreid iets te bouwen.
  • Bouw een vluchtroute door bijvoorbeeld te zorgen dat je een investering ook weer terug kan verkopen. Zo had Richard Branson onderhandeld dat hij het eerste vliegtuig van Virgin Air kon teruggeven als zijn luchtvaartmaatschappij niet ging renderen.

Toch is het niet altijd mogelijk om beslissingen kleiner te maken. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je een grote investering doet, een bouwproject start of keuzes maakt over je productarchitectuur. In dat geval wil je zo zeker mogelijk zijn van je beslissing door de keuze goed voor te bereiden. Ook de voorbereiding kan Agile.

Risicobeperking is ook een resultaat

Het risico beperken van een grote beslissing is hard werk. Het kost tijd. En als je stuurt op resultaat betekent dat dat je continu peilt hoe het staat met het risico. Als het risico nog niet laag genoeg is, kies je als volgende activiteit een nieuw onderzoek. Van alle onderzoeken die je kan doen, kies je dat ene experiment of onderzoek dat de grootste impact maakt op het risico.

De betere experimenten zijn empirisch: ze zijn end-to-end en datagedreven. In het voorbeeld hier onder lees je wat dat in de praktijk betekent. De opeenvolging van alle experimenten zal de zekerheid steeds verder doen toenemen. Zekerheid is gewoon het omgekeerde van Risico. Je kan zekerheid goed meetbaar maken. Als je het meetbaar maakt is ‘zekerheid’ bruikbaar als Progress Metric. In ons boek leggen we uit hoe je dit praktisch meetbaar maakt.

Voorbeeld: selectie van een grote software tool

Zo coachte ik een team dat een nieuw stuk software zocht om productdocumentatie mee te organiseren. Het team liep vast in de vergelijking van de tools. Toen ze de USP’s en features gingen vergelijken kwam er geen duidelijke winnaar uit.

De oplossing was om eerst onderzoek te doen naar het huidige werkproces. Het team ging turven welke activiteiten vaak voorkwamen en welke handelingen veel frustratie veroorzaakten. Zonder het hele proces in kaart te brengen had het team wel de belangrijkste wensen boven water.

Vervolgens ging het team afwisselend met elke kandidaat ‘schaduwdraaien’. Niet met alle handelingen, maar enkel met de belangrijkste handelingen uit het eerste onderzoek.

Na deze ‘end-to-end’ proefperiode gingen de verschillen tussen de opties zich steeds scherper aftekenen. Op een bepaald moment was duidelijk welke optie de beste was. Het team had het overzicht gemaakt via de Choosing By Advantages (CBA) techniek.

Beslissingen met resultaat

Ben je op zoek naar meer doorstroming in je projecten, en betere beslissingen? In ons boek, Sturen op Resultaat, vind je nog veel meer inspiratie. Je kan gewoon beslissen om het boek te kopen, want het risico is laag. De aankoop zal geen enorm gat slaan in je budget voor vakliteratuur. Wil je het risico toch verlagen, dan kan je een proefhoofdstuk downloaden op de homepage of je abonneren op onze nieuwsbrief. Zo leer je gaandeweg wat je hebt aan onze ideeën.

Wat is jouw inzicht?

%d bloggers liken dit: